icon
Cost-Plus Pricing چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

Cost-Plus Pricing چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

نوشته شده در : 1 سال،1 ماه پیش / آخرین ویرایش : 1 سال،1 ماه پیش
برچسب: نرم افزار پایش قیمت و قیمت گذاری پویا ترند یک ,

هنگام تعیین قیمت یک محصول یا خدمات، می توانید چندین نوع استراتژی قیمت گذاری را در نظر بگیرید. برخی از استراتژی‌های قیمت‌گذاری به شما کمک می‌کنند تا تقاضا برای محصول یا خدمات را افزایش دهید، در حالی که برخی دیگر کسب سود بیشتر را برای شما آسان‌تر می‌کنند.

تست رایگان نرم افزار

هنگام تعیین قیمت یک محصول یا خدمات، می توانید چندین نوع استراتژی قیمت گذاری را در نظر بگیرید. برخی از استراتژی‌های قیمت‌گذاری به شما کمک می‌کنند تا تقاضا برای محصول یا خدمات را افزایش دهید، در حالی که برخی دیگر کسب سود بیشتر را برای شما آسان‌تر می‌کنند. برخلاف سایر استراتژی‌های قیمت‌گذاری، قیمت‌گذاری به اضافه هزینه یا قیمت‌گذاری نشانه‌گذاری( markup pricing) به شما کمک می‌کند تا به عنوان درصد ثابتی از هزینه تولید یک واحد محصول، سود ایجاد کنید.

ویکی‌پدیا قیمت‌گذاری به اضافه هزینه یا قیمت‌گذاری نشانه‌گذاری را این‌گونه تعریف می‌کند: «یک استراتژی قیمت‌گذاری که در آن قیمت فروش با افزودن یک نشانه‌گذاری خاص به هزینه واحد محصول تعیین می‌شود».

سه مرحله مهم در استراتژی قیمت‌گذاری به اضافه هزینه

قیمت گذاری به اضافه هزینه یکی از استراتژی های ساده و سرراست قیمت گذاری است. برای تعیین قیمت فروش یک محصول در سه مرحله ساده می توانید از مدل قیمت گذاری هزینه به اضافه استفاده کنید.

مرحله 1: تعیین هزینه تولید در هر واحد.

شما باید با تعیین هزینه تولید با اضافه کردن مواد، نیروی کار، هزینه های مستقیم و سربار شروع کنید. شما می توانید هزینه کل تولید را بر کل واحدهای محصول تقسیم کنید تا هزینه تولید در هر واحد مشخص شود.

مرحله 2: حاشیه سود یا نشانه گذاری را تعیین کنید.

شما باید میزان سودی را که می خواهید با فروش یک واحد از محصول به دست آورید مشخص کنید. اغلب کسب و کارها حاشیه سود را به عنوان درصدی از هزینه تولید در هر واحد محاسبه می کنند.

مرحله 3: قیمت فروش محصول را تعیین کنید.

در نهایت باید قیمت فروش هر واحد از محصول را با اضافه کردن هزینه تولید هر واحد با حاشیه سود یا نشانه گذاری تعیین کنید.

فرمول و مثال قیمت گذاری به علاوه هزینه

استراتژی قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه شما را قادر می‌سازد تا با استفاده از فرمول ساده، قیمت فروش یک محصول را تعیین کنید: هزینه به ازای واحد ((1 + مقدار نشانه‌گذاری)).

بیایید فرض کنیم که کسب و کار شما باید 1000 ریال به عنوان هزینه مواد، 800 ریال به عنوان هزینه نیروی کار و 200 ریال به عنوان هزینه سربار برای تولید یک واحد متحمل شود. همچنین، کسب و کار شما می خواهد نشانه گذاری یا حاشیه سود را 50 درصد تعیین کند.

هزینه مواد: 1000 ریال

هزینه کار: 800 ریال

هزینه سربار: 200 ریال

هزینه هر واحد 2000 ریال

نشانه گذاری: 50٪ یا 0.50

قیمت فروش: 2000 ریال (1+.50) = 2000 ربال * 1.5 = 3000 ربال

کسب و کار شما می تواند با فروش یک واحد از محصول به قیمت 3000 ربال 50 درصد سود کسب کند.

پیشرفت های استراتژیک استراتژی قیمت گذاری به علاوه هزینه

یکی از ساده ترین استراتژی های قیمت گذاری

برخی از استراتژی‌های قیمت‌گذاری از شما می‌خواهند هنگام تعیین قیمت فروش یک محصول، عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. اما استراتژی قیمت‌گذاری به اضافه هزینه، از شما می‌خواهد که هزینه تولید را به‌طور دقیق تعیین کنید. شما می توانید قیمت فروش یک محصول را به سادگی با تعیین هزینه تولید و حاشیه سود تعیین کنید.

افزایش قیمت فروش را توجیه می کند

گاهی اوقات خریداران از افزایش ناگهانی یا غیرمنتظره قیمت فروش یک محصول شکایت دارند. استراتژی قیمت گذاری به اضافه هزینه، توجیه افزایش قیمت فروش یک محصول را به دلیل افزایش هزینه تولید، برای کسب و کار شما آسان تر می کند. همچنین، کسب‌وکار شما می‌تواند با افزایش قیمت فروش محصول هر از گاهی، افزایش هزینه تولید را پوشش دهد.

نرخ بازده ثابت را تضمین می کند

برخلاف سایر استراتژی‌های قیمت‌گذاری، قیمت‌گذاری به اضافه هزینه تماماً بر هزینه تولید متمرکز است. همچنین، به کسب و کار شما اجازه می دهد تا نشانه گذاری را به عنوان درصدی از هزینه تولید تعیین کند. از این رو، کسب‌وکار شما می‌تواند با اتخاذ استراتژی قیمت‌گذاری نشانه‌گذاری، نرخ بازدهی ثابتی در بلندمدت داشته باشد.

معایب عمده استراتژی قیمت‌گذاری به علاوه هزینه

قیمت های تعیین شده توسط رقبا را نادیده می گیرد .

استراتژی قیمت گذاری هزینه به اضافه تنها بر هزینه تولید متمرکز است. قیمت تعیین شده توسط رقبا برای محصولات مشابه را نادیده می گیرد. از این رو، کسب و کار شما ممکن است با هدف افزایش سود، قیمت فروش محصول را بسیار بالا تعیین کند. اما قیمت بالاتر، افزایش فروش محصول را برای تجارت شما دشوار می کند.

متکی بر ارقام فروش تخمینی است.

استراتژی قیمت گذاری فرض می کند که تمام واحدهای محصول فروخته می شود. تقاضا برای و فروش یک محصول تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد. از این رو، همیشه این احتمال وجود دارد که کسب و کار شما با برآورد بیش از حد ارقام فروش، هزینه تولید را به طور کامل جبران نکند. همچنین، کسب و کار شما ممکن است با تعیین حاشیه سود کمتر بر اساس رقم فروش بیش از حد، سود بیشتری ایجاد نکند.

بر کاهش هزینه تولید تاکید ندارد .

اکثر کسب و کارها این روزها راه هایی را برای کاهش هزینه تولید برای شکست دادن رقابت و افزایش تقاضا جستجو می کنند. اما استراتژی قیمت گذاری به اضافه هزینه به کسب و کارها این امکان را می دهد تا با وجود افزایش هزینه تولید، حاشیه سود را افزایش دهند. از این رو، استراتژی قیمت گذاری، مدیران شما را تشویق به بهبود کارایی عملیاتی و کاهش هزینه های سربار تولید نمی کند.

مناسب بودن استراتژی قیمت‌گذاری به علاوه هزینه .

بسیاری از خرده فروشان این روزها قیمت فروش محصولات مختلف را با استفاده از مدل قیمت گذاری به اضافه هزینه تعیین می کنند. محصولات خرده فروشی از نظر هزینه تولید با یکدیگر متفاوت هستند. از این رو، خرده فروشان نرخ های متفاوتی از نشانه گذاری را بر روی هزینه تولید یک محصول خاص تعیین می کنند. استراتژی قیمت‌گذاری به خرده‌فروشان اجازه می‌دهد تا درصدهای نشانه‌گذاری متفاوتی را از محصولات مختلف اعمال کنند.

همچنین، بسیاری از شرکت ها با شفاف نگه داشتن استراتژی قیمت گذاری، مشتریان را تحت تاثیر قرار می دهند. آنها مدل قیمت گذاری به اضافه هزینه را اتخاذ می کنند تا متقاعد شوند که درصد نشانه گذاری کمتری نسبت به رقبا اعمال می کنند. شفافیت به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا استراتژی‌ای را برای محبوبیت برندهای خود و ارتقای وفاداری مشتریان اجرا کنند.

کسب و کار شما می تواند استراتژی قیمت گذاری به اضافه هزینه را انتخاب کند تا نرخ بازدهی ثابتی در هزینه تولید داشته باشد. اما باید به خاطر داشته باشید که قیمت گذاری نشانه گذاری مانند سایر استراتژی های قیمت گذاری، مزایا و معایب خاص خود را دارد. کسب و کار شما نمی تواند از استراتژی قیمت گذاری برای ایجاد درآمد و افزایش فروش انواع محصولات استفاده کند. همیشه مهم است که هنگام مقایسه استراتژی های قیمت گذاری مختلف، مزایا و معایب قیمت گذاری به اضافه هزینه را در نظر داشته باشید.