ما در ادامه از استراتژی های جدید قیمت گذاری و ابزارهای آن در بازار تجارت الکترونیک برای شما خواهیم گفت، روشهای ردیابی قیمت را بررسی خواهیم نمود و از مزیتها و معایب قیمت پویا (dynamic pricing) توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد
این مقاله کاملترین مقاله فارسی درباره خدمات هوشمند پایش قیمت و قیمت گذاری پویا میباشد، خدمات پایش برای کسانی که به خرید فروش مشغول هستند مفید و موثر خواهد بود. اولین خبر خوب اینست که خدمات پایش قیمت فقط محدود به فعالان اقتصادی نیست، بلکه سایر افراد نیز با توجه اهدافشان در خرید و یا فروش مانند زمانیکه قصد خرید و یا فروش ملک یا خودرو و را داشته باشند میتوانند از این خدمات بهترین استفاده را نمایند.
ما در ادامه از استراتژی های جدید قیمت گذاری و ابزارهای آن در بازار تجارت الکترونیک برای شما خواهیم گفت، روشهای ردیابی قیمت را بررسی خواهیم نمود و از مزیتها و معایب قیمت پویا (dynamic pricing) توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد و به شما نشان خواهیم داد که چطور از مزیت خدمات پایش برای به حداکثر رساندن سود استفاده کنید.
قبل از هرچیز این نکته را اشاره میکنیم که ما نیز در ترند وان خدمات پایش قیمت ، خدمات ترند یاب محصولات ، قیمت گذاری پویا و تحلیل قیمت رقابتی را برای فروشگاه اینترنتی و حضوری ارائه میدهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!
هرجا تجارتی سوخت ، دود بی توجهی به دادهها از خاکستر آن بلند میشود!
توماس ردمن، با نام مستعار "Data Doc"
فرقی نمیکند شما در جایگاه یک خریدار و یا یک فروشنده باشید، در هرصورت قیمت نقش اساسی را در انتخاب شما بازی میکند. ما همیشه بدنبال خریدی خوب هستیم، زیرا میدانیم راه کسب سود همیشه از خرید خوب میگذرد.
تصور کنید گوشی خود را برداشتهاید و در بین آگهیها و یا محصولات بدنبال محصول ،خودرو و یا ملک مورد نظر خود میگردید، با خود میگویید آیا ممکن است از بین هزاران آگهی موردی زیر قیمت را بیابید؟! شاید خوش شانس باشید و این اتفاق بیوفتد اما محدوده جستجوی شما تنها همان زمانی است که در گوشی خود در حال جستجو هستید. شما در واقع بصورت بسیار بسیار محدود و بصورت دستی پایش قیمت را انجام میدهید.
شما با استفاده از قابلیت های خودکار پایش قیمت میتوانید در کسری از ثانیه دهها هزار آگهی و یا محصول را مقایسه و براساس بهترین پیشنهاد بصورت یک لیست الویت بندی شده در گوشی خود داشته باشید.
الان دیگر لیستی از بهترین موارد خودرو و یا ملک در اختیار شماست و تنها باید تمرکز خود را روی معامله و خرید بگذارید.
پایش قیمت زمان جستجوی شما را حذف میکند و امکان مقایسه دقیق و تصمیم گیری راحتتر را فراهم میکند. یادتان هست که گفتیم راه کسب سود از خرید خوب میگذرد ، با امکانات و ابزارهای پایش قیمت شما هنگام خرید، پول کمتری میپردازید و در زمانِ فروش، سود بیشتری کسب خواهید کرد.
بیاید اینبار تصور کنیم که شما در نقش آگهی دهنده میخواهید خودرو و یا ملک و یا حتی محصولی را برای فروش آگهی کنید. شما قیمت دقیق آگهی خود را چگونه محاسبه میکنید؟ قیمت خیلی بالا زمان فروش را بالا میبرد و یا حتی ممکن است امکان فروش آن را سلب کند. بهینهترین قیمت برای محصول شما کدام است که در بهترین زمان ممکن و مناسبترین قیمت محصول را بفروش برسانید؟
میدانیم که تعیین قیمت بخشی از فرآیند بازاریابی است و نیاز به تحقیق عمیق در بازار دارد. قیمت مناسب می تواند فروش بیشتری ایجاد کند در حالی که قیمت نادرست می تواند مشتریان بالقوه را به سوی فروشندگان دیگر و رقبایتان سوق دهد. بیایید به رایج ترین استراتژی های قیمت گذاری نگاهی بیندازیم:
علیرغم اینکه هرکدام از موارد بالا دارای توضیحات مفصلی است که در مقالهای جداگانه به آن خواهیم پرداخت اما در دنیای تجارت الکترونیک با توجه به دسترس بودن اطلاعات فراوان، معمولا فروشندگان قیمت آگهیها و یا محصولات خود را یا براساس هزینه و رقابت و یا براساس ارزش و رقابت تعیین میکنند.
موضوعی دیگری که در فروش شما تاثیر خواهد داشت، علاوه بر فراوانی رقبا تعداد خریداران خواهد بود، اینکه بدانیم در کجا خریداران بیشتری وجود دارد و کدام خریداران ارزش بیشتری برای آگهی شما قائلند و یا به اصطلاح خواهان بیشتری دارد، قطعا روی نحوه قیمت گذاری شما موثر خواهد بود.
شرکت های بزرگ در جهان از روشها و الگوریتمهای یادگیری ماشین برای افزایش فروش خود استفاده میکنند. آنها رفتار مشتریان را بصورت لحظهای رصد میکنند و از دیتاهای بدست آمده جهت تعلیم به ماشین استفاده میکنند. گزارشها و تجزیه و تحلیلهای بدست آمده برای تصمیم گیری روی قیمت کالا، کمپینهای تخفیف و یا تبلیغ وبطور کلی تاثیر بر مشتریان برای ترغیب آنها به خرید استفاده میشود.
خبر خوب این است که شرکتهایی در سراسر دنیا وجود دارند که با استفاده از امکانات و دانش بروز، خدمات یادگیری ماشین را برای تعیین قیمت فروش بصورت عمومی ارائه میکنند.
خوشبختانه مجموعه ترند وان نیز این خدمات را با هزینهای منصفانه در اختیار عموم قرار داده است.
دنیای تجارت الکترونیک در فضای مجازی دنیای رقابت است. رقابت از کلمه به کلمه عنوان محصول شروع میشود، تا تعداد سطرهای توضیحات، نوع نظرات در مورد محصول و البته قیمت! سایت های بزرگ خرده فروشی برای ایجاد حس سود بیشتر برای خریداران، سیستم های چند فروشندگی راه اندازی میکنند. آنها با دعوت از فروشندگان هر محصول به پشتوانه اعتبار و سیستمهای عظیم توزیعی که دارند ، حس رقابت برای تخفیف بیشتر را برای مشتریان ایجاد میکنند . مشتریان با رصد کردن محصول مورد نظر و مقایسه فروشندگان آن، پایینترین قیمت را انتخاب و اقدام به خرید میکنند. ازاینرو فروشندگان برای ربودن گوی سبقت از سایر رقبا مرتباً درحال تغییر قیمتهای خود هستند.
اینکه رقبا چگونه محصولات خود را قیمت گذاری کرده و به فروش می رسانند، تأثیر فوق العاده ای بر تصمیمات قیمت گذاری شرکت خواهد داشت. اگر می خواستید یک جفت کفش خاص بخرید، اما قیمت آن در یک فروشگاه 30 درصد کمتر از فروشگاه دیگر بود، چه می کنید؟ از آنجایی که شرکت ها می خواهند مشتریان وفادار خود را ایجاد و حفظ کنند، اغلب با قیمت های رقبای خود مطابقت دارند. برخی از خرده فروشان، مانند Home Depot، اگر همان محصول را در جای دیگری با قیمت کمتر پیدا کنید، به شما تخفیف بیشتری می دهند. به طور مشابه، اگر یک شرکت به شما ارسال رایگان ارائه دهد، ممکن است متوجه شوید که شرکت های دیگر نیز این کار را خواهند کرد. با تعداد زیادی از محصولات فروخته شده به صورت آنلاین، مصرف کنندگان می توانند قبل از تصمیم گیری برای خرید، قیمت بسیاری از فروشگاهها را مقایسه کنند.
آمازون به طور متوسط 2.5 میلیون تغییر قیمت در روز انجام می دهد. کاتالوگ محصولات آن شامل 400 میلیون محصول کوچک است. تصور کنید که گروههایی که در استراتژی قیمتگذاری پویا خود ایجاد کرده است باید چقدر بزرگ باشند تا روابط صحیح بین متغیرها و پارامترهای مختلف در نظر گرفته شده هنگام تغییر قیمتها را ایجاد کنند. بدون شک، این ارقام نشان دهنده استراتژی قیمت گذاری پویای شده شرکت میباشد.
طبق یک مطالعه در سال 2018 توسط Minderest، آمازون ممکن است قیمت محصولات را تا 20٪ در صورت ارائه تبلیغات یا تخفیف توسط رقبای خود تغییر دهد. با این حال، این کار را به تدریج انجام می دهد تا بر اساس پیش بینی فروش به حداکثر سود برسد. به این ترتیب میتواند ارزانترین باشد و کنترل حاشیه سود خود را نیز حفظ کند. مشتریان آمازون می دانند که قیمت ها متفاوت است، و همچنین به نحوه کار آنها اهمیت می دهند. در حال حاضر ردیابهای قیمتی وجود دارد که به مشتریان اجازه میدهد بهترین قیمت محصولات را کشف و مقایسه کنند و زمان مناسب برای خرید را تشخیص داده و اعلام کنند.
نظارت بر قیمت محصولات از جنبه تحلیل استراتژی قیمت گذاری محصولات شما و رقبا مورد بررسی قرار میگیرد. برآیند این تحلیل ، بهترین استراتژی قیمت گذاری در بازار خواهد بود. با توجه به وجود متغیرهای مختلف در تعیین قیمت و تغییرات و نوسانات مداوم قیمت های رقبا برای ربودن بازار ، تمامی مراحل میبایست توسط ماشین کنترل گردد. از طرفی وجود دیتای مناسب و دقیق نیز در افزایش دقت محاسبات و تحلیل ها بسیار حائز اهمیت است ، لذا در بحث جمع آوری دیتا نیز به ابزارهای مخصوص این کار نیازمندیم.
ابتدا باید در مورد خدمات تجزیه و تحلیل در ترندوان کمی دقت کنیم. ما براساس استاندارهای بروز دنیا در پایش قیمت چهار هدف را همزمان مدنظر داریم :
قیمت رقبا به صورت روزانه و لحظهای در دسترس شما است. شما می توانید تمام نوسانات را ببینید. و می توانید به سرعت تصمیمات مدیریتی مهمی در مورد قیمت گذاری بگیرید. با استفاده از قیمت رقبا از قیمت های رقابتی برای بهینه سازی قیمت ها و افزایش فروش خود استفاده خواهید کرد. اگر فروشگاه اینترنتی دارید و یا بصورت آنلاین به فروش محصولات خود میپردازید، باید بدانید که استراتژهای قیمت رقابتی یا همان پویا ، درآمد تجارت الکترونیک را به طور متوسط 25 درصد افزایش خواهد داد و بازده سرمایه گذاری در تبلیغاتی را تا 10 درصد بیشتر میکند. اگر فروشگاه آنلاین دارید تنها با یک دکمه قیمتهایی که بصورت هوشمند بهینه سازی شدهاند را در سایتتان بروز کنید و مشتریانتان را به سمت سایت خود سرازیر نمایید.
برنامه نظارت بر قیمت ترندوان به صورت آنلاین کار می کند. هر روز نشانگرهای خودکار به شما کمک کنند تا محصولاتی را که نیاز به بهینه سازی قیمت دارند، مشاهده کنید.
این شاخصها نمای کلی از قیمت های رقبا را ارائه می دهند. اگر استراتژی قیمت گذاری شما حفظ میانگین قیمت در بازار است، مقایسه قیمتهای رقبا این امکان را میدهد که محصولاتی را با حداکثر انحراف از میانگین قیمت شناسایی شدهاند بهینه و اصلاح نمایید.
مرتب سازی بر اساس این شاخص ها به شناسایی سریع اقلامی که قیمت آنها از استراتژی کلی منحرف می شود کمک می کند. زمانی که انتخاب شما استراتژی قیمت پایین است از مرتب سازی از حداقل قیمت استفاده میشود. در عین حال، استراتژی قیمت بالا و برنامه بازاریابی مبتنی بر آن به راحتی با دسته بندی محصولات قابل انجام خواهد بود.
این معیار رقابت پذیری شما و موقعیت قیمت محصول شما را در میان قیمت تمام فروشندگان نشان می دهد. همچنین به آمار کلی تعداد اقلام با حداقل و حداکثر قیمت و همچنین تعداد اقلام "در بازار" (قیمت رقابتی طبق توصیه ها) دسترسی خواهید داشت.
بهترین امتیاز قیمت توسط نرم افزار بهینه سازی قیمت برای افزایش حجم فروش پیشنهاد می شود. این بر اساس تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده برای هر مورد است.
با توضیحات ارائه شده ، با بخشی از مزایای استفاده از سیستم نظارت و پایش قیمت ترندوان آشنا شدهاید در ادامه با سایر مزیتها آشنا خواهیم شد: استراتژی بازاریابی براساس برنامه ریزی اقداماتی است برای دستیابی به موقعیت رقابتی پایدار در بلند مدت. اساس آن نظارت رقابتی است. هر خرده فروش آنلاین دارای استراتژی بازاریابی جداگانهای است.(مجموعه ای از ابزارها برای تبلیغ محصولات خود) که یکی از عناصر کلیدی آن استراتژی قیمت است. پس از تعریف آن، خرده فروش آنلاین می فهمد که چگونه قیمت خرده فروشی بهینه را برای هر یک از محصولات خود تعیین کند.
به عنوان یک قاعده، هر استراتژی قیمت گذاری بر اساس قیمتهای تامین کننده است، اما موفقیت آن به رقابت در بازار بستگی دارد. هرچه بالاتر باشد، قیمت خرده فروشی اهمیت بیشتری دارد. با درک این موضوع، خرده فروش به دنبال نظارت منظم بر قیمت سایر فروشندگان است. با توجه به اینکه بسیاری از فروشگاه ها اقلام مشابهی را به فروش می رسانند، مبارزه برای جذب خریدار در سطح دلپذیرترین پیشنهاد قیمت پیش می رود. بنابراین، جذاب بودن قیمت برای خریدار، باید به طور مرتب با سایر رقبا، یعنی سایر فروشگاههای آنلاین و یا آگهی دهندگان بررسی و زیر نظر گرفته شود.
چگونه پایش قیمت و قیمت گذاری پویا را انجام بدهیم؟
شاید محبوب ترین نوع آن انجام دستی این کار است. زمان زیادی می برد و اجازه نمی دهد به سرعت به مانورهای قیمتی رقبا واکنش نشان دهید. بنابراین، فروشگاه های آنلاین اغلب تنها محبوب ترین موقعیت ها را تجزیه و تحلیل می کنند.
در صورت وجود هزاران رقیب برای محصولمان برای قیمت گذاری چه باید کرد؟
پس ردیابی قیمت رقبا به صورت دستی غیرممکن می شود. و خراش دادن وب بصورت پیش پا افتاده به ذهن خطور می کند. اما، داده های خام بدون پویایی و تجزیه و تحلیل نامناسب هستند. آنها اجازه تصمیم گیری سریع و دقیق در مورد قیمت ها را نمی دهند.
گزینه دیگر یافتن یک نرم افزار مدیریت قیمت است که قیمت های رقبا را به طور خودکار بررسی می کند. و این یک برداشت ساده از قیمت های رقبا نیست، بلکه یک نرم افزار تحلیلی چند منظوره بهینه سازی قیمت است که بر اساس اصل نظارت بر همه رقبا کار کنند و نه چند محصول خاص
خریداران معمولاً به دنبال یک محصول هستند نه یک فروشگاه خاص. آنها نظارت ضمنی خود را بر روی قیمت فروشگاه های آنلاین انجام می دهد و کسی را انتخاب می کند که بهترین پیشنهاد را برای او ارائه دهد.
بر روی این اثر ویژگی نرم افزار ترندوان ساخته شده است، نرم افزار ردیابی قیمت اقلام خاص را ارائه می دهد. تقریباً از همه فروشگاه های آنلاین پیشنهادات را ثبت میکند. بنابراین می دانید که همان محصول با چه قیمتی توسط خرده فروشان دیگر در بازار ارائه می شود. اگر فردا یا چند روز دیگر یک رقیب جدید برای یک محصول خاص داشته باشید - بلافاصله آن را خواهید فهمید. بلافاصله، نه در چند روز یا هفته.
تجارت الکترونیک بدون ارزیابی رقابت پذیری شما در بازار غیرممکن است. بیایید به زبان ارقام صحبت کنیم تا بتوانید مزیتهای ترندوان را درک کنید و نتیجه بگیرید که چرا این نرمافزار سودآور برای نظارت بر قیمتهای رقبا مناسب است. فرض کنید 100000 محصول در فروشگاه خود دارید. با این حال، قیمت های رقیب تنها برای 10000 محصول (به دلیل منابع محدود) پیگیری می شود. اگر کارمند شما 1 دقیقه را صرف ردیابی دستی قیمت رقبا برای یک کالا کند، 10000 دقیقه یا 166 ساعت یا 20 روز کاری طول می کشد. نرم افزار ترندوان این فرآیند را خودکار و سریع می کند. در نتیجه تا 80 درصد از زمان خود (و کارمندانتان) و مبلغ قابل توجهی صرفه جویی می کنید.
ترندوان بسیار بیشتر از یک جستجوگر قیمت رقبا است زیرا هر روز تجزیه و تحلیل قیمت مهمی را در اختیار شما قرار می دهد.
ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا فرآیند راه اندازی را تا حد امکان برای شما آسان کنیم. شما نیازی به برنامه نویس یا راه اندازی خاص برای فروشگاه خود ندارید. ما همه چیز را برای شما ارسال میکنیم.