تعیین قیمت بخشی از فرآیند بازاریابی است و نیاز به تحقیق عمیق در بازار دارد. قیمت مناسب می تواند فروش بیشتری ایجاد کند در حالی که قیمت نادرست می تواند مشتریان بالقوه را بسوی رقبا هدایت نماید. بیایید به رایج ترین استراتژی های قیمت گذاری نگاهی بیندازیم.
فرآیند بازاریابی و تعیین قیمت:
تعیین قیمت بخشی از فرآیند بازاریابی است و نیاز به تحقیق عمیق در بازار دارد. قیمت مناسب می تواند فروش بیشتری ایجاد کند در حالی که قیمت نادرست می تواند مشتریان بالقوه را بسوی رقبا هدایت نماید. بیایید به رایج ترین استراتژی های قیمت گذاری نگاهی بیندازیم.
این نکته را اشاره میکنیم که ما نیز در ترند وان خدمات پایش قیمت و قیمت گذاری پویا را به مشتریانمان ارائه میدهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!
در این مقاله ما به سه استراتژی اصلی و رایج قیمت گذاری نزدیک می شویم:
استراتژیهای قیمتگذاری مبتنی بر هزینه، از هزینههای تولید به عنوان مبنای قیمتگذاری استفاده میکنند و به این هزینه پایه، یک سطح سود باید اضافه شود تا بتوان به قیمت محصول رسید.
شرکت های قیمت گذاری مبتنی بر هزینه از هزینه های خود برای یافتن کف قیمت و سقف قیمت استفاده می کنند.
ایده آل ترین کار، تعیین قیمت بین کف و سقف است. بسیاری از شرکت با تولیدات انبوه کالاهایی مانند منسوجات، مواد غذایی و مصالح ساختمانی از این روش قیمت گذاری استفاده می کنند.
طرفداران:
محاسبات برای تعیین قیمت ساده است.
قیمت گذاری سود کل کسب و کار را تضمین می کند.
معایب:
اثر تقاضای مشتری بر قیمتها را نادیده میگیرد
اقدامات رقابتی را در نظر نمی گیرد.
تعیین قیمت نمی تواند صرفا بر اساس هزینه ها باشد.
قیمت گذاری مبتنی بر ارزش که به عنوان قیمت گذاری مبتنی بر مشتری نیز شناخته می شود، یک مفهوم قیمت گذاری است که به شرح زیر تعریف می شود:
تعیین قیمت یک محصول بر اساس مزایایی که برای مصرف کنندگان ارائه می دهد. به عبارت دیگر، این در مورد یافتن قیمتی است که مشتریان شما مایل به پرداخت آن هستند.
شرکتهایی که از قیمتگذاری مبتنی بر ارزش استفاده میکنند، ارزش محصول خود و درک مشتریان از ارزش را به عنوان کلید قیمتگذاری در نظر میگیرند. آنها تعیین می کنند که محصول آنها چقدر پول یا ارزش برای مشتری ایجاد می کند - ارزشی که به مزایایی مانند افزایش کارایی، شادی یا ثبات تبدیل می شود.
طرفداران:
ارزش افزوده به افزایش فروش محصول کمک می کند.
تمایز باعث جذب مشتریان جدید می شود.
معایب:
محاسبات ممکن است هزینه های محصول را نادیده بگیرد.
ممکن است رقبای موجود را فراموش کند.
این نیاز به تکنیک های فروش عالی دارد.
قیمتگذاری مبتنی بر رقابت، که به عنوان قیمتگذاری رقابتی نیز شناخته میشود، شامل تعیین قیمت یک محصول بر اساس آنچه رقابت است، میباشد. این روش قیمتگذاری معمولاً توسط مشاغلی که محصولات مشابه را میفروشند استفاده میشود، زیرا خدمات میتواند از کسبوکار به کسبوکار متفاوت باشد، در حالی که ویژگیهای یک محصول مشابه باقی میماند.
در بازارهای به شدت رقابتی، مصرف کنندگان محصولات با ویژگی های مشابه را بر اساس قیمت ها قضاوت می کنند. در نتیجه، رقبا ممکن است نیاز داشته باشند که قیمت محصولات خود را کمتر کنند یا خطر از دست دادن فروش بالقوه را داشته باشند.
نظارت بر رقابت موجود و در حال ظهور با استفاده از نرم افزار نظارت بر قیمت وب سایت رقیب به شما امکان رقابت بیشتر را می دهد. هرچه بیشتر در مورد رقبای خود و کارهایی که انجام می دهند بدانید، بهتر می توانید تصمیم بگیرید که چگونه قیمت های خود را مدیریت کنید.
برای شرکت ها مهم است که هزینه های تولید خود را در نظر داشته باشند و همچنین زمان صرف نظارت بر رقبا و قیمت های تعیین شده توسط آنها را مدیریت کنند. با گسترش تجارت الکترونیک و کلان داده، این آخرین فاکتور نظارتی در صورت عدم اجرای صحیح می تواند به عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفته شود.
طرفداران:
رقبای موجود و در حال ظهور در صنعت را زیر نظر دارد و داده های هوشمندی را برای تصمیم گیری موثرتر در مورد قیمت گذاری ارائه می دهد.
تعیین قیمت مناسب با توجه به وضعیت بازار به دستیابی به رقابت کمک می کند.
معایب:
اگر اطلاعات مربوط به قیمت خرید و حاشیه سود را در نظر نگیرید، خطر از دست دادن سود را دارید. باید کشش قیمت خود را بررسی کنید.
به یک سیستم نظارت بر قیمت موثر نیاز دارد. برای جلوگیری از ردیابی دستی، اتوماسیون کلیدی است.